tirsdag 11. oktober 2011

Hvorfor lykkes vi ikke med IKT i skolen?

Tankevekkende overskrift på innlegget, eller...??!

Jeg har lånt sitatet (overskriften) fra en artikkel jeg kom over på nettet - spennende lesing! Her er et lite (lett) redigert utdrag:

"Norge er altså verdensledende når det gjelder å legge til rette for å bruke IKT i skolen. I grunnskolen øker PC-tettheten, og i videregående skole har alle elever bærbar PC. I tillegg har nesten alle norske skoler har i dag bredbånd og bruker en digital, internettbasert læringsplattform.

Samtidig har vi en skole der kritt, rettebunke, meldebok og veggavis fremdeles rår grunnen, og der elever må vise sine Powerpoint-presentasjoner på overheadprojektorer. Stortingsmeldingen «Tid for læring» konstaterer også at IKT påfører lærerne ekstraarbeid siden lærerne nå må laste ned, skrive ut og kopiere elektronisk læremateriell. Med tanke på hvordan vi på andre områder i samfunnet har tatt i bruk IKT for å forbedre og effektivisere oss, er dette et relativt snevert syn på teknologiens muligheter. "

Da jeg leste artikkelen ble jeg aller først oppmerksom på det som er merket i kursiv..... Ting lastes ned og skrives ut, elevene skriver tekst på PC som også skrives ut - kanskje det limes inn i arbeidsboka også? Hvorfor gjør vi det da? Det er som sagt økende antal PCèr i skolen, men vises dette på hvor mye ark vi bruker på utskrifter? Rettebunkene skulle vel logisk sett vært i mindre stabler hvis vi hadde utnyttet teknologien på riktig måte? Hmmm....

Mine erfaringer fra skolen er at mange klager over mengder med papirarbeid - man skulle hatt størsteparten av fokusen på det som skjer i klasserommet, og ikke de X-antall papirer som skal "flyttes på". Men kanskje en må stoppe litt opp å tenke på hva en faktisk holder på med.... Hvis vi utnytter mulighetene på riktig måte, ville ikke dette kunne gi oss en enklere hverdag? At papirarbeidet stjeler mindre tid fra det pedagogiske?

Jeg ingen svar i farten - jeg bare slenger ut spørsmål... Synes dette var en genial artikkel - mine små grå fikk noe å arbeide med, hehe :)

Artikkelen finner du her:
http://www.bt.no/meninger/kronikk/Hvorfor-lykkes-vi-ikke-med-IKT-i-skolen-1757098.html

3 kommentarer:

  1. Skrive ut og lime inn i arbeidsboka, det er nok veldig typisk i skole-Norge. Det er mange grunner til å skrive på datamaskinen framfor å skrive for hand, men vi trenger ikke alltid skrive det ut.

    Enig med deg i at vi ikke utnytter mulighetene som ligger rett framfor oss. Men for å stole på det digitale trenger vi et sikkerhetssystem som er pålitelig. Det trenger ikke være så vanskelig som det høres ut som, man kan lagre i ei mappe på datamaskinen OG laste det opp på internett. På læringsplattformen kan man jobbe videre med det eller vise det til dem hjemme, akkurat som om en hadde hatt det i arbeidsboka.

    Jeg tar også meg selv i å skrive ut for mye papirer for å ha det i permen. Her har jeg og sikkert mange med meg et skikkelig forbedringspotensiale :)

    SvarSlett
  2. Det du tar opp her er noe som har surret i hodet i lengre tid. Hvorfor lykkes vi ikke med å bruke ikt konstruktivt i undervisningen? Jeg har ikke svaret, men noe av hovedårsaken tror jeg ligger i det faktum, at vi lærere ikke har tenkt ut hvordan vi systematisk og metodisk skal bruke ikt i undervisningen vår. Det blir til at pcen tas i bruk på en litt ad hock måte, i allefall er det min erfaring. Min datter, Emilie, har for tiden som oppgave å lage en presentasjon om kjæledyr i norsk. Oppgaven er grei i og med at innholdet er greit. Imidlertid blir det vanskelig for henne å velge metode. Det har flere årsaker; læreren sier de kan godt bruke data, men han vet ikke hvordan de går frem på powerpoint, det er uklart hvilke krav som stilles til presentasjonen. Dette tilfellet viser at læreren ikke helt har tenkt igjennom, eller sett mulighetene i hvilke verktøy han mener elevene skal/bør bruke når de skal lage en fremføring. Tror ikke dette er et enestående tilfelle. Resultatet blir imidlertid lett, manglende motivasjon og til dels frustrasjon hos eleven.
    I boka: Enter, blir vi presentert for publiseringsverktøyet Memoz. På s. 63 står det å lese et opplegg i norsk som er gjort i Bergen. Opplegget tar utgangspunkt i i krimboken: Bitre blomster. I arbeidet med boken og bruk av Memoz får elevene arbeidet i flere fag: Kunst og håndverk, norsk og historie.
    Dette opplegget leste jeg med interesse, og fant ut at jeg ville vite mer om Memoz. følgende lenke fant jeg frem til: http://www.itu.no/Sluttrapport+fra+Memoz.9UFRrW5O.ips
    Der står det blant å lese at progresjonen var varierende. Noe av årsaken kunne ligge i nettopp lærerens manglende kompetanse til verktøyet.
    Tror nok at lærere må tenke igjennom og ha innsikt i hvordan de skal bruke de digitale verktøyene på en systematisk måte.

    SvarSlett
  3. Takk for presentasjon av og link til interessant artikkel. Det er slikt (pluss "pensum") du og dine medstudenter skal bryne erfaringer, tanker og "fordommer" mot for å bli mer IKT-kompetente lærere. I tillegg prøver vi i studiet ut mye "praktisk" IKT - "fornuftige" anvendelser av ulike program.

    Fra artikkelen:
    "I norsk skole har en usunn skepsis til ny teknologi fått lov til å utvikle seg altfor lenge. Lærere har derfor generelt lite erfaring i bruk av digitale tavler, læringsplattformer og digitale læringsressurser.
    De mange innovative lærere som prøver å implementere ny teknologi i undervisningen sliter også ofte både med manglende støtte i skolekollegiet og manglende tilgang til tilfredsstillende digitale læremidler. Hvorfor klarer vi ikke å støtte disse lærerne bedre?"

    SvarSlett